A kutatás legfontosabb célkitűzése boltozott vasúti hidak állapotromlási folyamatainak modellezése és következtetések levonása.
A kutatás első fázisában feladata a tégla- és kő boltozatú vasúti hidak állapotromlási folyamatainak vizsgálata a rendelkezésre álló statisztikai adatok valamint helyszíni vizsgálatok eredményeire alapozva. Eddigi gyakorlati tapasztalatok szerint a boltozatos hidak leggyakrabban előforduló károsodása a szigetelési hiányosságok miatti átázás a boltozaton illetve ellenfalakon keresztül, valamint a terhelésekből és terhelő mozgások hatására keletkezett repedések. A kutatás során kiemelt figyelmet kell szentelni a szerkezeti repedések környezetében lévő károsodási folyamatoknak és ennek hatására az anyagjellemzőkben bekövetkező változásoknak.
A szerkezetek károsodási szintjének meghatározásához, valamint a számításokhoz szükséges anyagi és szerkezeti paraméterek megállapításához roncsolásmentes és kis roncsolással járó diagnosztikai módszereket alkalmazása, szükség esetén fejlesztése.
A szerkezeti viselkedést érintő állapotromlási folyamatok hatásának numerikus modellen való elemzése (előreláthatólag nemlineáris végeselemes modell felhasználásával, pl. ANSYS szoftver segítségével) a mérések segítségével meghatározott bemenő paraméterek sztochasztikus jellemzőinek figyelembe vételével.
Feladata:
A várható élettartam számításához az anyagjellemzők károsodás miatti időbeli változásának elemzése.
A szerkezetek várható élettartamának a megbízhatósági követelmények teljesülése alapján való becslése.
Eredmények (tézisek) az alábbi területen várhatók:
A károsodás környezetében az anyagjellemzők változásának elemzése, az anyagjellemzők időbeli degradációjának matematikai leírása.
Boltozott vasúti hidak legfontosabb károsodási folyamatainak és károsodási típusainak numerikus modellezése. A károsodások hatásának elemzése a szerkezetek megbízhatóságára numerikus modell segítségével.