2017. május 15.
A hallgatók az Intelligens közlekedési rendszerek és járműnavigáció című óra keretében meglátogatták a Budapest Közút forgalomtechnikai központját, a BKK FUTÁR Központját, és a BKV Szabó Ervin téri központi forgalomirányítóit (M2, M3).
„A látogatás során megismerhettük a Budapest Közút által üzemeltetett, forgalomirányító lámpákkal biztosított csomópontok felügyeltének és üzemeltetésének menetét. Megtudtuk, hogy egyre több vezeték nélküli kapcsolattal rendelkező csomópont van kiépítve Budapesten. A forgalomfelügyeletet napi 24 órában végzik, úgy, hogy 3 alkalmazott a Budapest Közúttól és 2 rendőr van jelen állandóan, 3 műszakban. A központi kijelzőn láthatók a csomópontok állapotának visszajelzései, és a mellék kijelzőkön pedig a forgalomfigyelő kamerák képei körkapcsolásban. Probléma esetén az adott kamera képe kihelyezhető a főkijelzőre, hogy a teremben mindenki egyszerre láthassa az adott helyzetet, és a megfelelő megoldást ki tudják dolgozni. Az a ’szerencse’ ért minket, hogy a Kerepesi út és Hungária krt. kereszteződésében egy szabálytalanul parkoló autót láttunk, így a beavatkozási láncot élőben követhettük végig.” – mesélte el élményeiket Szűcs Gergely.
A hallgatók ezután a BKK FUTÁR Központjában tettek látogatást: „Itt a FUTÁR rendszer felépítéséről és használatáról hallhattunk és láthattunk egy bemutatót. A közösségi közlekedés forgalomfelügyeletét végzik, szintén napi 24 órában, 3 műszakban. Az egyenletes közlekedés biztosítása érdekében operatív intézkedéseket végeznek, mint például a késések kezelése, a forgalomból kiesett járművek pótlása, jármű átcsoportosítás, terelés, helyszínelés stb. A diszpécserek a rájuk bízott vonalakon közlekedő járművezetőkkel tartják a kapcsolatot. A kisebb késés és sietés esetén a diszpécser üzenetet küld a járművezetőnek. Az ő munkájukat folyamatosan felügyeli több műszakfelelős, központi diszpécser és a fődiszpécser. A bekövetkezett zavareseményekre (füstölő metró, kábellopás, közúti baleset stb.) való reagálás esetén már a fődiszpécser és csapata dönt a beavatkozás módjáról, és ők végzik a köztéri kijelzőkre kiküldött üzenetek megírását, az utastájékoztató hangfelvételek elkészítését is.
A Dr. Igazvölgyi Zsuzsanna, oktató által vezetett csapat utolsó helyszínként az M3-as metróvonal irányítótermét tekintette meg. „A terem egyik falát a biztosító berendezés vezérlőtáblája foglalja el, melynek működtetését és felügyeletét a 3 fős dolgozói csapat ismertette. Egy kollégánk szabad vágányutat is biztosíthatott az egyik metrószerelvénynek. Láthattuk a vörös telefont is, amellyel a katasztrófavédelmet közvetlenül elérhetik, így ez is izgalmas élmény volt. Hallgatótársaim nevében is köszönöm az élményeket a Budapest Közút, Budapesti Közlekedési Központ munkatársainak!” – mondta végül Toma Tamás.
Budapest Közút forgalomtechnikai központ – központi kijelző, amelyen a csomópontok működése látszik, előtte forgalomirányítók és a rendőrtisztek
Előtérben a BKK menetirányító diszpécserei, a fallal elválasztott rész mögött a központi diszpécserek és a fődiszpécser
A forgalomirányító központ munkaállomásai
A Lehet tér és Dózsa György út közötti vágánykapcsolat, valamint a Deák Ferenc tér és az Arany János utca közötti M2 metróvonali alagútkapcsolat